Ny øko-bonus 2025: hvordan vil incitamentet for "grønne" huse ændre sig

Regeringen er ved at udvikle en øko-bonusreform for 2025: Hovedmålene for de nye tiltag vil være de første boliger, ejendomme med lave energiklasser og lavindkomstejere. Det eliminerer luksusejendomme, forældet teknologi, og mest af alt eliminerer det overførbarheden af kredit, der forårsagede mange af problemerne med superbonussen. Lad os se på de vigtigste aspekter af 2025 økobonusreformen.

Under offentliggørelsen af regeringens strukturbudgetplan (Psb) afslørede Miljøministeriet, som svar på en parlamentarisk forespørgsel, mange detaljer om den nye 2025-økobonus forud for vedtagelsen af den næste budgetlov. Efter udløbet af de nuværende bonusser den 31. december 2024, som ikke længere opfylder Bruxelles' krav til en revision af skatteincitamenter, vil den nye øko-bonus være mere effektiv og vil være rettet mod energiopgraderinger, præcis hvor det er nødvendigt.

Nøgleaspekter af den nye øko-bonus:

Ti års gyldighed

Incitamentet vil løbe i mindst 10 år for at nå de mål, der er fastsat for boligsektoren af Epbd (Green Homes Directive) inden 2035. Moderniseringen af boliger skal således føre til en reduktion af energiforbruget med 16 % i 2030 og med 20-22 % i 2035.

Afvisning af universelle rabatter

Skattefordele vil ikke længere blive givet "til alle", men kun i konkrete tilfælde. Især vil der blive givet prioritet til ejendomme, der er identificeret i direktivet om grønne boliger, såsom første boliger, bygninger med en lav energiklasse og situationer med energifattigdom, mens luksusejendomme (såsom villaer og slotte) og teknologier, der ikke er tilladt af EU-direktiver, såsom gaskedler.

Progressive fordele

Der er "reducerede incitamenter til individuelle aktiviteter og stigende incitamenter afhængigt af den opnåede energieffektivitet." Det vil sige, at jo mere omfattende og integrerede foranstaltningerne til forbedring af energieffektiviteten er, desto større vil fordelene være.

Afkald på overførsel af kredit og rabat på faktura

Det er kendt, at disse værktøjer ikke længere vil blive brugt på grund af problemer, der er stødt på tidligere. Spørgsmålet er, hvad der vil erstatte dem: finansielle støtteinstrumenter, præferencelån og synergi med den nationale energieffektivitetsfond vil være nødvendig. En mulig løsning kunne være fortrinsretlige grønne realkreditlån garanteret af en statslig fond, svarende til Consap realkreditlån og realkreditgarantier til personer under 36 år.