Condominium Renovation 2025: Ofte stillede spørgsmål fra IRS

For at hjælpe med at afklare spørgsmål i forbindelse med renovering af ejerlejligheder har IRS offentliggjort svar på ofte stillede spørgsmål. Oplysningerne dækker en række aspekter, lige fra begrænsninger for indberetning af afholdte udgifter til overvågning af sammenhængen i de indberettede beløb. Opdateringerne vedrører især instruktionerne vedrørende administratorers forpligtelser og kommunikationsansvar.

Indberetningsfrister

Ejerlejlighedsadministratorer skal hvert år senest den 16. marts indberette de omkostninger, som ejerlejligheden har afholdt i det foregående år til foranstaltninger til genopretning af bygningens historiske arv og til energimæssig genkvalificering samt til indkøb af inventar og større husholdningsapparater til indretning af fællesarealer i den ejendom, der renoveres.

Nogle præciseringer

I et ofte stillet spørgsmål vedrørende kommunikationsomkostninger forbundet med ejerlejlighedsbyggeri meddelte skattevæsenet, at administrator er fritaget for at sende orienteringsmeddelelsen, hvis alle ejerlejlighedsejere har valgt at overføre en kredit eller rabat på det skyldige beløb frem for direkte at bruge fradraget for alt arbejde udført i fællesarealerne. Denne foranstaltning er fastsat som en undtagelse i overensstemmelse med forordningen af 21. februar 2024.

Vedrørende minimums-ejerlejligheder præciserede Skatteforvaltningen, at "hvis der udpeges en bobestyrer i en ejerlejlighed med færre end otte medlemmer (ifølge civillovens § 1129 er udpegning af en bobestyrer kun obligatorisk, hvis antallet af medlemmer overstiger otte), er bobestyreren forpligtet til at indberette data om de omstrukturerings- og energibesparelsesforanstaltninger, der er foretaget i det efterfølgende år i ejerlejligheden i det efterfølgende år. Men hvis ejerne af en "minimums-ejerlejlighed" ikke har udpeget en administrator, er de ikke forpligtet til at indsende detaljer om begivenhederne til Skattestyrelsen."

For super ejerlejligheder forklarede IRS, at det vil levere software til at kompilere og overvåge data om renovering og energibesparende foranstaltninger.

Metoder til rapportering

Hvis superejerlejligheden har foretaget alle betalinger i forbindelse med renovering og energibesparende tiltag, sender den en samlet besked til Skattestyrelsen med nærmere oplysninger om tiltagene og de udgifter, der tilkommer samtlige ejerlejlighedsejere. Men hvis en superejerlejlighed har betalt for renovering i fællesarealer, mens enkelte ejerlejligheder også har foretaget deres indbetalinger, sender hver enkelt enhed (superejerlejlighed og ejerlejlighed) sine egne indberetninger til Skattestyrelsen.

Skatteforvaltningen bemærkede, at den for så vidt angår videregivelse af data om arrangementer afholdt i ejerlejlighedens fællesarealer vil stille passende software til rådighed til sammenstilling og kontrol heraf.